صانعة الكليم: إحياء التراث السيناوي هدفي.. وشغلنا محتاج صبر

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

نستعرض لكم أهم وأخر الاخبار في المقال التالي:

صانعة الكليم: إحياء التراث السيناوي هدفي.. وشغلنا محتاج صبر

من موقع الوطن، بتاريخ اليوم الأربعاء 2 أكتوبر 2019 .

بملابس زاهية، تحتوى على ألوان متعدده، وبلهجة تدل على مكان المنشأ التى تشير إلى أنها من أهل البادية، جلست وأمامها مربع خشبى منسوج عليه بعض خيوط الصوف، التى تضعها جنباً إلى جنب حتى تتمكن من صناعة «الكليم» التى تشتهر به محافظة شمال سيناء.

"لما عرفت موضوع المعارض.. أخدت قرض وكبَّرت مشروعى ومعايا ٤٧ بنت بتشتغل وتاكل عيش"

«لازم الكل يعرف تراثنا كان إيه، لازم نفتخر بالماضى علشان نقدر نعيش الحاضر ونرتاح فى المستقبل، المعرض فكرته كويسة جداً، ووقته مناسب، لأنه محدش بقى مهتم بمنتجات التراث أساساً وده غلط كبير»، هكذا تحدثت زينب محمد، ٣٦ سنة، إحدى العارضات بعدما قررت أن تحمل على عاتقها مهمة تعريف المجتمع المصرى بالكليم السيناوى للتشجيع على شرائه.

"زينب": "أنا من صغرى فى الصنعة دى لأنها مصدر رزق كويس.. والكليم حاجة أساسية عندنا فى سيناء"

تعمل «زينب» فى صناعة الكليم منذ نعومة أظافرها، حيث قضت أعوامها الأولى بجوار والدتها حتى تتقن الحرفة التى أوشكت على الانقراض، وعن هذه التجربة قالت: «شغل الكليم له طبيعة خاصة ومحتاج صبر، وأنا من صغرى فى الصنعة دى، لأن الكليم حاجة أساسية عندنا فى سيناء، فكل البيوت كانت بتشتغل فى صناعته وكان مصدر رزق كويس، لكن دلوقتى ما بقاش حد مهتم بيه من الأساس والستات الشاطرة هجرت الصنعة».

تستخدم «زينب» مجموعة من الخامات الخاصة بالبيئة التى تعيش فيها وتضم أصواف أغنام يتم استخدامها بعد أن صبغتها بألوان طبيعية من منتجات صديقة للبيئة، وأضافت: «أخدنا كورس فى كيفية التعامل مع الصوف وصبغه، وجهاز تنمية المشروعات وفر لنا ده ببلاش، والموضوع ده رحم ستات كتير من روايح المواد اللى كنا بنستخدمها زمان فى الصباغة، والأسعار فى المتناول، حيث يبلغ سعر المتر من الكليم المصنع من الصوف الطبيعى ٤٤٠ جنيهاً بينما يبلغ سعره عند تصنيعه من الصوف الصناعى ٥٦٠ جنيهاً».

واختتمت «زينب» حديثها بالقول: «لم أشارك من قبل فى معارض ينظمها جهاز تنمية المشروعات لأنى ما كُنتش أعرف ولما عرفت أخدت قرض وكبرت مشروعى، ودلوقتى بقى معايا ٤٧ بنت بتشتغل وبتاكل عيش».

وأخيراً، نتقدم لكم بجزيل الشكر زوار ومتابعي موقع الشرق تايمز، كما نعدكم بتقديم كل ماهو جديد وهام من كافة المصادر الإخبارية الموثوقة، حيث قمنا بنقل ( صانعة الكليم: إحياء التراث السيناوي هدفي.. وشغلنا محتاج صبر ) , والمصدر هو المسئول عن صحة الخبر أو عدمه.
المصدر : الوطن

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق