هجوم #المنيا: أمن السيسي مشغول باعتقال المعارضين ومؤتمر الشباب

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

نستعرض لكم أهم وأخر الاخبار في المقال التالي:
هجوم #المنيا: أمن السيسي مشغول باعتقال المعارضين ومؤتمر الشباب من موقع العربى الجديد، بتاريخ اليوم السبت 3 نوفمبر 2018 .

وهاجمت الصحافية مي الشامي أيضا الأذرع الإعلامية: "‏7 شهداء و 14 مصاب نتيجة الحادث الإرهابي بالمنيا ولم يظهر في منصة إعلامية مصرية واحدة أخبار عن الحادث، لماذا كل هذا التعتيم، هل هناك علاقة بين سيطرة بعد الأجهزة على الاعلام المصرى وعدم عمل تغطية لحادث منيا؟ هل منتظرين الأوامر؟ طيب اطلعوا قولوا أخبار طمنونا ايه الى بيحصل لأهالينا".

وسخر مصري من اهتمام النظام بكرة القدم: "‏احنا رفعنا البطاطس وعملنا حادث ارهابي عشان تنسا رفع البطاطس وقبل الماتش عشان تنسا رفع الاسعار وتنسا الحادث الارهابي".

وكتب صاحب حساب "شاي بلبن": "‏بس لقطة جميلة لما الريس يلف بالبسكلتة في شرم الشيخ ويقولك مصر أمان وفلة شمعة منورة ... هوووووب تاني يوم تحصل عملية إرهابية في المنيا بصعيد مصر".
وطالب أحمد، السيسي: "‏‎‎طب ما يروح يركب عجل في المنيا عشان يوصل رسالة أمان للعالم؟".
وقال الساخر يوسف حسين: "‏تقريباً نفس الحادث بيتكرر .. ونفس التويتات بتتكتب .. مع إختلاف أسامى الشهدا والتواريخ. ‎#المنيا".
وعلق أحمد: "‏رويترز: 7 قتلى و14 جريحا في هجوم على حافلة متجهة إلى دير بمحافظة ‎#المنيا ‎#مصر .. ونظام ‎#السيسي بأجهزته القمعية مشغول باعتقال المعارضين وبيع ‎#البطاطس!".

وطالب صاحب حساب "زرزور": "ليت الجيش والشرطة يوفّروا الأمن كما وفّروا البطاطس.

#المنيا".
وخاطبت هوهوس السيسي وقت وقوع الحادث: "‏يا ريت منكنش بنزعج سعادتك وبنقطع الويك اند بتاعك بس في ناس ماتت والاعلام والمطبلاتية بتوعك متكلموش عنهم لحد دلوقتي! ‎#المنيا".
من ناحيته خاطب سامح مخابرات السيسي: "‏انفخ في نار الأهلي والترجي خاليه تعاله على نار الناس اللي ماتت النهاردة في المنيا .. ربنا يرحم الناس اللي ماتت واللي لسه عايشين".

وأخيراً، نتقدم لكم بجزيل الشكر زوار ومتابعي موقع الشرق تايمز، كما نعدكم بتقديم كل ماهو جديد وهام من كافة المصادر الإخبارية الموثوقة، حيث قمنا بنقل ( هجوم #المنيا: أمن السيسي مشغول باعتقال المعارضين ومؤتمر الشباب ) , والمصدر هو المسئول عن صحة الخبر أو عدمه.
المصدر : العربى الجديد

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق